De maker/ontwerper van de Cintech interface vroeg onlangs of ik daar nog materiaal van of over bezat.
Wat hardware betreft heb ik helemaal niets meer. In eerste instantie was de interface kaart al eens per ongeluk met een computer 'verdwenen' en de verhuizing naar de nieuwbouw heeft, naar ik begrepen heb, ook geen goed gedaan.
De Cintech was ook opgenomen in het TibbLTO project. Ook het Palletmagazijn is, net als de Cintech interface, niet meer terug vinden. De werkplek schakelen is nog een tijd, samen met de KM3 freesmachine, bij het vak Technologie gebruikt. Al met al waren het wel * landelijke projecten, welke ik momenteel eigenlijk best wel een beetje mis.
De FESTO verkeerslichten en booreenheid heb ik weten te redden. Die heb ik nog een tijd tijdens de elektrotechniek lessen gebruikt. Beide werken trouwens nog steeds onder Windows 11 / DosBOX met een USB to serieel verloopkabel. Van de booreenheid moeten echter wel een paar ventielen vernieuwd worden.
Omdat ik thuis slechts een oude kopieermachine heb, zijn een aantal documenten in het zogenaamde .TIF formaat. Dit afbeeldingsformaat wordt door de meeste brouwsers niet ondersteund en moeten daarom eerst gedownload en dan bijvoorbeeld in de foto app bekeken worden.
Wanneer ik tijd en zin heb zal ik deze 'JPEGgen' ;- )
Zijn inmiddels gePDF't.
* kleurrijke
Gescande documenten, methodes, software.
Mekkelholt
Eigen door Dhr. Mekkelholt geschreven methode/software welke op een andere manier de leerling kennis laat maken met de Cintech interface.
In die tijd werd allerlei materiaal via het NIC (Nederlands Inkoop Centrum) gekocht. Omdat zij massaal inkochten was het namelijk veelal voordeliger om via het NIC in te kopen.
Omdat zo'n 300 scholen via Turn key de volledige apparatuur zouden ontvangen, werden op een speciale bijeenkomst op het NIC in Zwolle meerdere werk plekken voorgesteld, waarbij uitgenodigde docenten en directieleden invloed hadden op welke werkplekken geselecteerd zouden worden voor het TibbLTO project. Ik denk dat door de onderhandelingscapaciteiten van het NIC de prijzen behoorlijk gereduceerd zijn.
Er waren 2 robotarmen (Hape en van Rijn / Sciento) waarvan er dus een gekozen moest worden.
Er was ook voorkeur voor het gebruiken van AutoCAD. Ik meen mij te herinneren dat AutoCad niet tegen gereduceerde prijzen wilde leveren en het daarom RoboCAD is geworden.
Persoonlijk hebben de leerlingen en ik erg goede herinneringen aan RoboCAD overgehouden.
Betreffende de FESTO plc's FPC-202, heb ik destijds opgemerkt dat de bediening daarvan, zeker voor ITO leerlingen, voor problemen zou kunnen zorgen. Sommige toetsen hadden namelijk wel vier verschillende functies.
Ik denk dat een nadeel van de lumpsum regeling is dat we geen 'gezamenlijke' projecten meer hebben waarbij, door een groot aantal deelnemende scholen, prijzen sterk gereduceerd zouden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan lasersnijders, 3D printers enz.
Dat zorgt er voor dat er dus veel verschillende machines/apparaten gebruikt worden, waardoor het voor uitgevers financieel niet haalbaar is om daarvoor nog professioneel lesmateriaal te ontwikkelen.
In verband met copyright wordt slechts een klein gedeelte van deze methode getoond.
De Verkeerslichten en de Booreenheid van FESTO werden bestuurd door FPC-202 PLC's, maar er ontstonden tijdens de lessen de (on)nodige problemen. Deze werden met, het door mij geschreven en aan Festo verkochte programma, EASYCOM grotendeels opgelost.
Mede vanwege deze problemen had ik lemateriaal (Software en Leerboek) geschreven voor de Verkeerslichten en de Booreenheid, welke in de methode 'Stap voor Stap' van het SMD opgenomen is.
Hieronder staan filmpjes welke een indruk geven van het gebruik van de software. Het was nog wel het DOS tijdperk en is dus grafisch enigszins beperkt.
Boeken Copyright 1998 - 2024
SPRUYT, VAN MANTGEM & DE DOES BV / LEIDEN
JOURNAALwoensdag 3 september 2003
Volgens mij werd op deze school gebruik gemaakt van de methode Stap voor Stap. Of, zoals gezegd wordt, zij alles zelf ontwikkeld hebben waag ik te betijfelen.
Waar deze 700 miljoen terecht gekomen is weet ik niet. Toen ik gevraagd werd om materiaal voor VICTO te ontwikkelen bleek dat al het daarvoor beschikbare geld inmiddels besteed was aan vergaderingen enz.