Tip: Klik in de animatie eens op de ballerina of het trekkertje!
De lessen PSO => PPO (2021-2022) op mijn school zijn, voor wat betreft de uren
en invulling daarvan, drastisch veranderd. In zes periodes van vier weken komen alle eerste klas leerlingen een uur per periode op het PIE plein.
Er zijn daarvoor werkstukjes ontwikkeld die 'eenvoudig' te maken zijn en mee
naar huis genomen kunnen worden. Dit om de herinnering aan de afdeling in
stand
te
houden.
VliegVent
Door de snijlijnen kan het vliegtuigje met de hand en of een platenklem gebogen worden.
Gebruikte onderdelen...
RVS 0,8 mm. (RoestVastStaal)
twee staartvleugels
batterijhouder 2x AAA
motor met propeller
led houders met bedrade led
3 door ons zelf te snijden wielen
2 mini wipschakelaars
M3 en M4 boutjes, zeskant-, borg- en dopmoertjes Hoe actueel is dat! copyright NPO sinterklaasjournaal
afstandbusjes
Inmiddels hebben we hier behoorlijk veel praktijkervaring mee opgedaan.
Twee uur van 60 minuten voor de VliegVent is, zeker bij een grote groep, niet haalbaar omdat je dan niet even rustig met de leerlingen een praatje kunt maken. Dat is namelijk ook een van de gewenste doeleinden. Momenteel gebruiken wij drie uur van 60 minuten voor het maken van de VliegVent.
De vier uren zijn als volgt verdeeld, de volgorde ligt niet vast.
Introductie en het buigen van de VliegVent. Hiervoor zijn ook een aantal platenklemmen beschikbaar.
Monteren van de achtervleugels, wielen en led houders.
Het monteren van de schakelaars, motor, batterijhouder en led's. Deze zijn voorbedraad.
Een aantal leerlingen moet bij nagenoeg alles geholpen worden, anderen kunnen niet wachten om 'zelfstandig' door te mogen gaan.
Tijdens PPO willen we, voor zover mogelijk, leerlingen een aantal bewerkingen laten uitvoeren en de theorie welke in leerjaar 3 en 4 PIE voorkomen, samengevat in een aantrekkelijk werkstuk, daarnaast of gelijktijdig voorlichting geven over mogelijke beroepen en wat die inhouden.
Voorlopig bestaat dat uit...
Het op verschillende manieren buigen van metaal.
Met de handen, in een bankschroef, met een platenklem en met een platbek- of combinatietang.
Montageopdracht Door het monteren van de voor-en het achterwiel(en), staande achtervleugels en ledhouders leren de leerlingen het verschil tussen boutjes, moertjes, zelfborgmoertjes en afstandsbusjes. Tevens ontdekken ze hoe je de wieltjes zo monteert dat ze ook nog kunnen draaien. De montage van de voorwielen is ten opzichte van een eerder model hiervoor wel aangepast
Het verschil tussen enkelpolige- en serieschakeling.
Dit is duidelijk te hoog gegrepen, de tijd en de groepsgrootte zijn de beperkende omstandigheden.
Het plaatsen van batterijen.
De platte kant van de batterij bij het veertje plaatsen. Anders branden de led's niet en draait de motor 'verkeerd' om.
Een werkstukje maken met meeneemwaarde.
Zowel jongens als meisjes vinden het een leuk werkstuk. Van enkele mentoren kreeg ik te horen dat leerlingen aangaven dat ze nog nooit eerder zulke mooie/aantrekkelijke werkstukjes gemaakt hadden. (PPO en Talenttijd)
Een goed en relaxed contact met de docenten/instructeurs PIE.
Na de aanpassing van de uren is dit (naar ik vernomen heb) verbeterd.
CAD/CAM
Uiteindelijk blijkt hiervoor maar 1 uur beschikbaar te zijn.
De GT/GL leerlingen maken de (vereenvoudigde) display.
De display wordt niet tijdens de les gesneden. Zij krijgen deze wel de volgende les mee naar huis en zien dat het door hun gekozen model gemaakt is.
Een presentatie met voorlichting en foto's van PIE beroepen. Deze wordt momenteel ingezet tijdens de PSO lessen op donderdagmiddag. (klas 2)
Het is een tamelijk ambitieus project geworden waarin ik heel veel tijd en energie gestoken heb. Zoals altijd is de waardering, welke je van de leerlingen krijgt, de grootste drijfveer.
Deze is op onze eigen BRM gesneden...
Er is een handleiding beschikbaar voor het maken van de VliegVent. Momenteel is deze enigszins verouderd, maar het geeft een goed beeld van de fabrikage.
Wielen (3x)
Zelf te maken met lasersnijder uit kunststof plaat. Dikte 3 - 5 mm.
2x voor 36 mm.
1x achter 30 mm.
Het gat voor de boutjes is 4 mm.
Benaming
Toepassing
Aanduiding
Lengte
Aant.
Inbus boutje
Achterwiel
M4x36
36
2
Dopmoer
Achterwiel
M4
2
Inbus boutje
Voorwielen
M4x16
16
4
Moer
Voorwielen
M4
4
Borgmoer
Voorwielen
M4
4
Cil. Kop. Schr. Met Zaagsn.
Staarten
M3x10
10
4
Moertjes
Staarten
M3
4
Solar VliegVent
De solar VliegVent heeft als nadeel dat deze alleen in de zon draait en led’s in het donker niet kunnen branden.
In het zonlicht draait de ventilator er lustig op los, maar we hebben deze nog niet door leerlingen laten maken.
2-3-2022
Momenteel wordt gedacht aan een powerbank met zonnecel en ingebouwde led's als voeding.
De batterijhouder komt te vervallen en de elektrische aansluiting wordt gemaakt met een usb kabeltje tussen de powerbank en de VliegVent.
In de VliegVent wordt dan een USB connector geplaatst.
28-3-2022
De powerbank is erg fragiel en de bijbehorende batterijen erg duur. Montage door de leerlingen is niet realistisch.
Dit idee maar even opzij gezet.
Ondertussen wel de bijbehorende batterijen ontvangen. Deze moeten eigenlijk gepuntlast worden. Daar zijn speciale apparaten voor verkrijgbaar. Ik heb het echter gesoldeerd, wat op zich ook prima werkt, wel een grappig ding voor de prijs.
Display vereenvoudigd
De USB display is oorspronkelijk ontwikkeld voor talenttijd. Voor PPO hadden we nog een tweede werkstukje nodig. Dat is een sterk vereenvoudigde uitvoering van de display geworden.
Omdat de ICT vaardigheden van de leerlingen echt heel laag zijn is het zelfs nog een keer vereenvoudigd.
Vandaar dat er twee uitvoeringen van zijn.
In eerste instantie liet ik de leerlingen zelf een silhouette opzoeken en deze werd dan gebruikt voor de display. Mede omdat de beschikbare tijd van 2 naar 1 lesu(u)r(en) terug ging is het aangepast.
Er zijn dus twee instructies / handleidingen welke hiernaast te downloaden zijn.
De gebruikte voorbeelden zijn hiernaast te downloaden.
In eerste instantie had ik op een server het programma Metalcut geplaatst en konden de leerlingen deze starten.
Dan blijkt echter dat bij het kopiëren, plakken en undo leerlingen, schijnbaar willekeurig, tekeningen van klasgenoten op het scherm krijgen.
Nu laat ik de leerlingen aan het begin van de les de map Metalcut met de sjablonen maar naar hun eigen documenten kopiëren, dan lijkt het opgelost.
?? mei 2024
Alle eerste klas leerlingen hebben een eigen laptop met Admin toegang. Onlangs hadden een paar leerlingen problemen met het kopiëren van MetaCut. Het bleek dat de SSD stampvol was. Ik houd het er op dat de laptop waarschijnlijk vol met spelletjes of wat dan ook stond, wat volgens de leerlingen niet waar was.
Na overleg met systeembeheer bleek dat, na het installereen van de door school benodigde sofware, er echter meer dan genoeg ruimte op de SSD zou moeten overblijven. Ach ja....
De levensduur van de SSD zal door de vele schrijfacties, op dezelfde plaats in het geheugen, door gebruik van ondermeer het wisselbestand drastisch afnemen.
RGBW zaklamp
Bewerkingen van de afdeling INSTALLEREN komen in de bovenstaande werkstukjes niet voor.
Ik heb nog wel een RGBW zaklamp van PVC buis met led 'lampjes' gemaakt, maar dat zag men niet als een aantrekkelijk werkstuk.
Mijn kleinkinderen vinden ze echter wel 'heel mooi opa'.
Eigenlijk heb ik het ook gemaakt omdat ik verkeerde led's (3 mm. i.p.v. 5mm.) besteld had voor de VliegVent en dus 'over' waren. De batterijhouders waren over van de VliegVent omdat deze daarvoor te groot zijn..
Het gele plaatje is de geprinte boormal voor de gaten van de led's. Deze past precies in het bakje waar de leds in komen. De gaten zijn daarmee netjes onder de juiste hoeken (120 graden) te boren.
In het geprinte zwarte plaatje zitten de twee wipschakelaars. Het plaatje is niet helemaal rond. Door de rechte zijkanten kan het door de buis geschoven worden wanneer de batterijen vervangen moeten worden,
Beide schakelaars zijn te bedienen door de dop aan de onderkant los te schroeven. s1 Schakelt de witte led, s2 schakelt de RGB led's.
Niet alle onderdelen worden gelijmd omdat het vervangen van de batterijen anders een beetje lastig is.
Leerlingen leren...
wat PVC is
hoe je het op lengte zaagt of knipt
waarvoor PVC in de praktijk gebruikt...
hoe het gelijmd...
hoe het elektrisch aangesloten wordt.
Er kan voor een combinatie van witte, grijze en transparante onderdelen gekozen worden.
Het boormalletje en plaatje voor de schakelaars zijn hiernaast te downloaden.