De Schuifmaat voor Windows.

Omschrijving van de software.

home pagina
oplossingen voor problemen
schermafdrukken

 

Inleiding.
Omschrijving van de software.
Opbouw van de lessen.
Wat moet de leerling weten?
Leerlingvolgsysteem.
De meetgegevens.
Netwerk.
Systeemeisen.
Download

 

 

 

 

 

 

 

Inleiding.

Het programma 'Werken met de schuifmaat' (de DOS versie) is niet meer leverbaar. Dit omdat het CPS terecht vond dat de software verouderd is, vooral omdat het geschreven was voor de toenmalige monochrome videokaarten.

22-03-2019

Vandaag ontving ik weer een mailtje met de vraag of het programma ook onder Windows 10 werkt, dus meteen maar eens even 'kijken' hoe het ook alweer zit. Het blijkt dat de huidige versie bij mij gewoon onder Windows 10 werkt.

De schermresolutie is wel een dingetje. Daar moet nog even aan gesleuteld worden. Misschien laat ik de software de resolutie zelf wel instellen op 640 x 480, anders een klein progammaatje waarmee handmatig de resolutie ingesteld kan worden. Soms kunnen i.v.m. rechten de leerlingen de resolutie niet wijzigen. Dit programmaatje hoeft niet geïnstalleerd te worden.

Het door mij geschreven programma over de schuifmaat is dan ook geschikt voor alle leerlingen in het VMBO. De totale doorlooptijd inclusief de meetlessen is (gokje) 3 uur. U zult ook wel weten dat de verschillen in doorlooptijd per leerling zeer groot kunnen zijn.

Omschrijving van de software.

Het doel van het programma is, leerlingen zelfstandig de werking van de schuifmaat bij te brengen.

Als docent kunt u met het volgsysteem nagaan hoe de leerling met de schuifmaat weet om te gaan. U kunt de behaalde resultaten en de gemaakte fouten terugvinden.

Van de gemaakte meetlessen kan de leerling een afdruk maken op de printer. Hierbij worden niet de gemeten maten afgedrukt, maar de afwijking van elke gemeten maat. Zo wordt voorkomen dat leerlingen eenvoudig de meetresultaten van elkaar kunnen overnemen. Tevens maakt de leerling kennis met het begrip tolerantie.

Het is de bedoeling dat de leerling alleen (niet met z'n tweeŽn) aan de computer werkt, met zo weinig mogelijk begeleiding van de docent. U dient alleen wel van tevoren de klassen met de namen van de leerlingen in te voeren. Het is niet mogelijk deze namen vanuit een ander database pakket in te lezen.

Opbouw van de lessen.

Les 1. De volgende onderdelen worden besproken.

- Losse Bek; Vaste Bek; Binnenbekken; Buitenbekken; Dieptemeetstift; Liniaal; Schuif; Nonius; Millimeter verdeling.
- Van elk onderdeel wordt aangegeven waartoe het dient en eventueel hoe te gebruiken.
- Ter afsluiting van de les moet de leerling alle onderdelen op het scherm met de muis aanwijzen.

Les 2. Leren aflezen van de schuifmaat op 1/20 ste millimeter.

- De plaats en het gebruik van de nonius nul.
- Aflezen van hele millimeters. (+ cijfer)
- Aflezen van de nonius. Tiende en Twintigste millimeters. (+ cijfer)
- 5 Maten instellen op en 5 maten aflezen van de schuifmaat. (+ cijfer)

Les 3. Oefenen.

- Oefenen. Elke door de leerling ingestelde maat kan op het scherm gezet worden.
- Aflezen. De door de computer ingestelde maat moet ingevoerd worden. (+ cijfer)
- Instellen. De door de computer gegeven maat moet ingesteld worden. (+ cijfer)

Les 4. Meetlessen.

- 10 Buitendiameters van een meetas. (+ cijfer; Tolerantie 1/10 mm.)
- 10 Lengtematen van een meetas. (+ cijfer; Tolerantie 1/10 mm.)
- 10 Binnen- en Diepte maten. (+ cijfer; Tolerantie 1/10 mm.)
- 10 gemengde maten. (+ cijfer; Tolerantie 1/10 mm.)

Wat moet de leerling weten?

Een leerling moet weten dat voor elke les een cijfer gegeven wordt. Elk cijfer komt op het scherm te staan en wordt op disk gezet

Snapt de leerling niet wat de bedoeling is, dan klikt hij eerst op 'Help'. Pas daarna mag hij wanneer dat echt nodig is de docent om hulp vragen. Wanneer een leerling op 'Help' klikt, krijgt hij geen lager cijfer.

Veel leerlingen vinden het prettig wanneer u de behaalde cijfers in uw agenda schrijft

Leerlingvolgsysteem.

In de leraarmodule worden de namen van de klassen en leerlingen ingevoerd en de behaalde resultaten van de leerlingen getoond. Omdat de leraarmodule niet voor de leerlingen bedoeld is, heeft u een wachtwoord nodig. Het wachtwoord kan in de leraarmodule veranderd worden.

LET OP! Leerlingen hebben sneller in de gaten dan u denkt wat het wachtwoord is. Het is beter het wachtwoord niet in te typen wanneer leerlingen meekijken. Het wachtwoord geeft toegang tot alle meetgegevens enzovoort.

In de nieuwste versie kunnen leerlingen zelf hun naam en/of klas toevoegen. Alle geregistreerde gebruikers hebben deze update (gratis) toegezonden gekregen.

De meetgegevens.

Omdat de meetobjecten van maat kunnen verschillen, kunt u de zogenaamde referentie maten aanpassen. Hiervoor moet u de leraarmodule van het programma gebruiken. Hoe u deze waarden verandert, wordt in de handleiding uitgelegd.

De maten zijn versleuteld om te voorkomen dat leerlingen deze eenvoudig kunnen vinden.

Netwerk.

U kunt de software op een netwerk installeren. De gegevens worden dan op 1 centraal punt verzameld. U moet de software dan wel starten vanaf het netwerk. Er kunnen meerdere leerlingen gelijktijdig met de software op het netwerk werken..

Systeemeisen.

- Pentium processor.
- Windows 95,of 98, of 98 SE, of XP, of 2000, of 8 of 10
- Hardeschijf ruimte 2 Mb
- Meetobjecten. (Alleen voor het uitvoeren van de praktische meetlessen.)
- Schermresolutie van 640 x 480 punten.
- De leerling dient over een (eigen) schuifmaat te beschikken.

Download.

27-3-2019

Download De Schuifmaat ZIP EXE

Download Handleiding

lijn.gif (808 bytes)