Het programma behandelt de onderwerpen zoals hieronder
omschreven en is bedoeld als ondersteuning van vaktechnische
theorie. De behandelde
hoofdstukken zijn direct praktisch gericht.
Hiermee wordt bedoeld dat de leerling de leerstof in
de werkplaats kan (moet) toepassen. Verwacht niet dat
leerlingen met dit programma ineens wonderen verrichten.
Dat blijft altijd afhankelijk van de leraar.
Het doel van het programma is dat
leerlingen zelfstandig de omschreven theorie kunnen
doorlopen..
Als docent kunt u met het volgsysteem
nagaan of de leerling daarin geslaagd is. U kunt de
behaalde resultaten en de gemaakte fouten terugvinden.
Het is de bedoeling dat de leerling
alleen (niet met z'n tweeën) aan de computer werkt, met
zo weinig mogelijk begeleiding van de docent. U dient
alleen wel van tevoren de klassen met de namen van de
leerlingen in te voeren. Het is niet mogelijk deze namen
vanuit een ander database pakket in te lezen.
Evaluatie COS Computers Op School
In het tijdschrift COS / SCENSCHRIFT, tegenwoordig Prima Onderwijs, stond een
evaluatie van dit programma. (Jaargang 7, nummer 7, september 1995)
De uitgever schreef er bij...
Festo Didactic heeft dit pakket speciaal onwikkeld voor het nieuwe leerplan Mechanische Techniek voor het vbo en ibo.
In folders (1 en 2) van
Thieme Meulenhof werd geschreven...
Thieme heeft samen met Festo Didactic het softwarepakket Techinfo ontwikkeld.
De samenwerking tussen Festo en Thieme heeft reeds haar eerste vrucht afgeworpen: het softwarepakket Techinfo.
nominale maat; grootste- en kleinste
grensmaat; tolerantie, werkelijke maat
het bepalen van bovengenoemde maten met
verschillende aanduidingen
de begrippen: losse passing; overgangs
passing; vaste passing
aanduidingen in het ISO-passingstelsel
beschrijving van de kenletter en
kwaliteitscijfer
bepaling van grensmaten in het ISO-passingstelsel
uitlezen van tabel en omrekenen naar de
grensmaten
tabel met grensmaat afwijkingen
voorkeuren voor ISO-passingen
module voor automatisch berekenen van de
grensmaten van een as en gat en de berekening van
de tolerantie
Bovengenoemde lesstof wordt in 2 lessen behandeld. Na
elke les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10
Mpc vragen.
Download.
Hoewel het een oud programma betreft, blijkt er toch nog belangstelling voor te zijn. Wel zijn/worden er een aantal aanpassingen doorgevoerd om het op moderne computers goed te laten werken.
De oorspronkelijke resolutie is 640 x 480 bijhet starten wordt deze automatisch ingesteld
In een Windows netwerk moeten meerdere gebruikers
gelijktijdig kunnen werken
De snelheid van de animaties moet worden vertraagd
Misschien moet er voor de leerlingen iets van een werkboek gemaakt
worden
De software is zo'n 30 jaar geleden geschreven. In die tijd was een monitor met een resolutie van 640 x 480 px. al bijzonder. (VGA) Da's tegenwoordig wel anders en wordt er op Windows minimaal uitgegaan van 1920 x 1080 px.
Het programma kan automatisch terugschakelen naar 640 x 480 en bij het afsluiten weer de ingestelde resotutie van het scherm herstellen. Dat kan door ook middel van het aanpassen van de eigenschappen van de snelkoppeling door Windows zelf gedaan worden.
Op zich werkt dat goed, maar wanneer de schaal aangepast is (bijvoorbeeld 125%) dan gaat het fout en moet het scherm handmatig op de juiste resolutie teruggezet worden.
In de code wordt bij het starten de resolutie 'gemeten' en opgeslagen, om bij het afsluiten weer terug te zetten op de eerst ingestelde waarde. Wanneer de schaal aangepast is, krijg ik onlogische waarden terug welke niet gebruikt kunnen worden voor het resetten.
Omdat Windows het ook niet goed doet, denk ik het ook niet te kan oplossen. ;-(