Tijdens deze training voor basisschoolleerlingen groep 8, ontwerpen en maken ze zelf wieken voor een windmolen. Na het monteren daarvan kan met behulp van een blower de molen getest worden. Er zijn vier molens en blowers beschikbaar.
Tot heden werd of...
met een Voltmeter de maximaal behaalde spanning gemeten als maat voor de efficiëntie van de wieken.
een ledje in een huisje aangesloten en werd gekeken of het brandde, (niet het huisje ;-) wat nogal eens lastig waar te nemen bleek.
Om een zekere vorm van competitie te creëren is bedacht dat de gemeten waarden van twee of meerdere molens gelijktijdig op een groot scherm getoond zouden moeten kunnen worden.
De basis hiervoor zijn twee eerder door mij geschreven programma's...
Arduino Nano Voltmeters.
Hiervan worden twee gelijktijdig op een scherm getoond, waarbij de op de Arduino aangeloten spanningen (A0 en A1) op het beeldscherm weergegeven worden.
Dat had ik al eens ontwikkeld voor PSO lessen elektrotechniek welke ik zelf niet meer geef en daardoor een beetje in de kast bleef liggen.
Bij het presenteren van de mogelijkheden van de interface en software, is besloten verder uit te zoeken of het in de 'Training Windenergie ontdekken' opgenomen zal/kan worden. Wanneer mijn 'school' aan deze ontwikkelingen1 goedkeuring verleent, zal ik dit de komende tijd verder uitwerken en een aantal demo modellen maken. Deze kunnen dan door meerdere personen (scholen) gebruikt/getest worden. De dan opgedane ervaringen en suggesties kunnen ook 'meegenomen' worden in de verdere ontwikkelingen.
1 Daar is inmiddels toestemming voor gegeven.
Op deze site wordt het bovenstaande idee uitgewerkt. Het lesmateriaal Training Windenergie ontdekken wordt hier verder niet besproken.
12-7-2024 Het lijkt er momenteel trouwens op, dat dit project behoorlijk veel tegenwind ondervindt. Alle ontwikkelingen mijnerzijds (voor wat ontwikkeluren betreft) zijn door de directie stopgezet. Er is trouwens hunnerzijds nooit enige belangstelling voor de ontwikkeling van al mijn projecten getoond, maar dat is niets nieuws.
Inleiding
Over het meten van spanning en stroom met behulp van een Arduino is op internet veel te vinden. Een aantal zaken zijn speciaal van toepassing voor dit project.
Ingangen
De Arduino Nano heeft meerdere analoge ingangen, welke een gelijkspanning van 0-5 Volt kunnen omzetten in decimale waarden van 0 tot 1023.
De door ons gebruikte windmolen levert een spanning van ongeveer 13 Volt en deze wordt via een spanningsdeler (serieweerstanden) aangesloten op de 'Arduino Voltmeter'. Het is een pulserende gelijkspanning.
Met een elcootje zou dat wel iets afgevlakt kunnen worden waardoor de wijzer minder wappert. Omdat de windmolen, afhankelijk van de wieken, links of rechtsom kan draaien, moet dat elcootje bipolair (polariteitsvrij) zijn.
Het lijkt wel een beetje op de oude VU meters, welke in de volksmond ook wel WAPPERS genoemd worden..
Spannings deler
De spanning van de windmolen is groter dan ingang van de Arduino kan verwerken. Dat is met een weerstandsnetwerkje op te lossen. In de interface, welke ik in eerste instantie gebruikte, zitten per ingang twee weerstanden. (10 kΩ en 22 kΩ, deze had ik namelijk zelf nog op voorraad,) Deze combinatie zorgt voor een behoorlijk nauwkeurige meting, i.i.g. nauwkeurig genoeg voor de huidige doelstelling.
Mocht de spanning toch hoger uitvallen, dan kan dat eenvoudig door een andere combinatie van weerstanden opgevangen worden. Momenteel gebruik ik 3 x 10kΩ 1% metaalfilm weerstanden.
Gelijkwaardigheid
Vanwege het competitief element moeten de schakelingen voor de gebruikte ingangen zoveel mogelijk gelijkwaardig zijn. In de huidige schakeling zijn 5% koolfilm weerstanden gebruikt. Om het gelijkwaardiger te maken, heb ik afgelopen zaterdag (30-9-2023) een aantal 1% metaalfilm weerstanden besteld.
Precisie
De Arduino Nano wordt gevoed met een USB kabel, wat betekent dat de spanning 5 Volt is/zou moeten zijn. Deze spanning wordt als referentie voor de meting gebruikt, maar het blijkt dat deze in de praktijk lager is.
Op andere modellen van de Arduino is er de mogelijkheid zelf een referentie spanning aan te bieden, waardoor de precisie toeneemt. Omdat we op zich 'gelijkheid' van beide Voltmeters nodig hebben, hoeven we dit in principe niet toe te passen.
Mochten we later de software ook willen gebruiken om bij het project elektrotechniek nauwkeurig spanningen te kunnen meten, dan heeft een andere Arduino (Uno, Mega, Leonardo, etc.) de voorkeur. Deze hebben een speciale aansluiting voor een referentiespanning AREF analogReference(EXTERNAL), maar kunnen ook op een 12 Volt voeding aangeloten worden, waardoor de referentiespanning automatisch 5,00 Volt wordt.
Beeldscherm
Op internet wordt bij de meeste projecten de waarde op een kleine display getoond. Door het koppelen van de Arduino met een (Windows) computer, kunnen daar de gemeten waarden van de Arduino ingelezen en door software op de PC verwerkt worden.
Het is de bedoeling dat de gemeten spanningen 'live' op een groot scherm getoond worden. In eerste instantie door middel van twee analoge en twee digitale beeldscherm Voltmeters. Mocht het nodig zijn, dan kunnen er ook vier meters aangsloten en op het scherm getoond worden. Dat vergt wel een behoorlijke update van de software.
Momenteel lijkt mij 2 voldoende waarbij dan eerst twee groepen tegen elkaar spelen. Daarna kunnen de winnaars een 'finale' spelen. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de beschikbare tijd. Kan er maar één keer 'gespeeld' worden, dan zouden 4 Voltmeters op het scherm een oplossing kunnen zijn.
Grapje, prijzen voor de...
-
winnaar, een windmolen met drie wieken
- verliezer, een windmolen met één wiek
Analoge Voltmeters
De afbeeldingen van de analoge meters komen uit een heel oud project dat ik eens geschreven heb om op een beamer (klassikaal dus) uit te leggen hoe je deze correct afleest.
In één oogopslag zijn de 'waarden' van analoge meters makkelijker met elkaar te vergelijken dan die van digitale meters, wat de eventuele spanning (haha) van de competitie laat oplopen.
De tekening van de Voltmeter is vector based, wat duidelijk te zien is wanneer je de onderstaande afbeelding vergroot.
Zo te zien heeft een leerling de laptop per ongeluk laten vallen en is de wijzer afgebroken. ;-)
Op een I-pad zijn zelfs de cijfers er af gevallen. :-(
Windows software
De software kan met een setup programma op de computer geïnstalleerd worden. Daarbij wordt het bestand MSCOMM32.OCX automatisch in de juiste map geplaatst en geregistreerd. MSCOMM32.OCX is een bestand dat gebruikt wordt voor de communicatie tussen de computer en Arduino.
Wanneer voor de eerste keer een Arduino op een Windows computer aangesloten wordt, zal normaal gesproken geprobeerd worden een driver voor de communicatie te installeren. Het betreft de CH340 driver. Op de Arduino site en hier is daar meer over te lezen.
Na het installeren kan de software meteen gestart worden. Op het scherm worden 2 analoge en 2 digitale Voltmeters getekend. Met de schuifbalk onder de meters kan de waarde ingesteld worden.
De onderstaande afbeelding geeft een indruk van het startscherm.
Omdat uit de windmolen een pulserende gelijkspanning komt zal, zonder gebruik van elektronica, de wijzer niet echt stil komen te staan. (Letterlijk gezien is dat natuurlijk ook niet de bedoeling.) Met een bipolair elcootje is het pulserende gedrag van de wijzer waarschijnlijk wel af te vlakken.
Momenteel kan echter eenvoudig de maximaal gemeten (piek) waarde bepaald worden door op 'Toon de piek waarde' in het programma te klikken. In de onderstaande afbeelding is te zien dat dan de Voltmeter twee wijzers heeft. De groene wijzer en groene digitale meter geven de piekwaarde van de betreffende ingang aan. De behaalde piek waarde (groene wijzer) blijft dus op die piek waarde staan tot een andere hogere waarde gemeten wordt. De piekwaarde wordt gewist door op de bijbehorende digitale meter te klikken.
Voor alle duidelijkheid, bij de linker meter is de
- piek waarde 6,22 Volt
- huidige waarde 3,78 Volt
Op het scherm staan onder de meters de volgende instellingen...
Meetfrequentie
De ingestelde tijd bepaalt hoe snel achterelkaar de ingangen van de Arduino in de computer gelezen worden. Wanneer deze op nul gezet wordt, is de timeruitgeschakeld.
Meetgevoeligheid
Bij het meten van gelijkspanningen komen door gebruik van potmeters en invloeden van buitenaf onbedoeld wel eens kleine wijzigingen in de gemeten spanning voor. Deze instelling bepaalt dat bij de ingestelde waarde de waarde niet verandert wanneer deze binnen de ingestelde valt. Het voorkomt dus kleine bewegingen van de wijzers. Deze berekening wordt in de Arduino uitgevoerd.
Animaties uitgangen
In de eerste versie van dit project was het de bedoeling dat leerlingen lampjes konden aansluiten, welke dan met de muis bediend konden worden. De speelse gedachte was dat het dan ook leuk kan zijn de lampjes automatisch te laten knipperen.
Voor het huidige project hoeft dit niet toegepast te worden. Wel zouden op deze manier bijvoorbeeld de blowers of wat dan ook met de computer aan- en uitgezet kunnen worden.
Vertraging animaties uitgangen
In mSec de tijd tussen het uitvoeren van de volgende animatie. Hoe groter de waarde hoe trager de animatie.
Uitgangen
Door op de lampjes te klikken wordt de bijbehorende uitgang bediend/onbediend. Deze functie wordt momenteel niet door de interface ondersteund.
Verbindingen
Bij het starten van het programma wordt gezocht naar eventueel aanwezige com-poorten. Wanneer deze gevonden worden, verschijnen de nummers van deze poorten in de lijst. (List box) Wanneer de Arduino na het starten van de software aangesloten wordt, zal door op Find Com te klikken opnieuw naar aangesloten apparaten gezocht worden. Wanneer er BlueTooth apparatuur aangesloten en verbonden is, dan worden er meerdere com poorten getoond. Wanneer per ongeluk een BlueTooth poort gekozen is, kan het programma wel eens vastlopen. Het wordt aanbevolen BlueTooth uit te schakelen.
Door op Connect te klikken wordt gezocht naar een aangesloten apparaat. De Arduino moet wel van de juiste software (Schoolupdate Academie.ino) voorzien zijn, anders wordt geen verbinding gemaakt.
Binnenkort zal ik ook een .HEX bestand plaatsen. Met het programma XLOADER kan het dan eenvoudiger in de Arduino geplaatst worden
Kleur Team A-B
Om duidelijk te maken welke meter bij welk(e) molen/team hoort.
Algemeen
Help... Korte beschrijving van het programma
Over... Informatie over de maker/uitgever
Afsluiten... Stop het programma. Wel eerst een eventuele verbinding verbreken.
Schema
De basis voor het meten van spanningen wordt gevormd door een aantal weerstanden zoals hiernaast afgebeeld.
Met deze weerstandswaarden komt de aangeboden gelijkspanning behoorlijk overeen met de weergegeven spanningen op het scherm.
Het is de bedoeling dat de zenerdioden (5,1 Volt) de analoge ingangen van de Arduino Nano beveiligen tegen te hoge gelijkspanningen.
PCB
Wanneer meerdere van deze interfaces gemaakt moeten worden, dan kan het kant en klare, hiernaast afgebeelde PCB gekocht worden.
Bij afname van 10 stuks is de prijs per stuk 3,52 Euro.
Het maakt het produceren een stuk eenvoudiger.
Er moet nog een aansluiting voor de digitale Voltmeter aan toegevoegd worden.
Universeel PCB
De huidige schakeling is dermate eenvoudig dat deze op een universeel Printed Circuit Board gemaakt kan worden.
Van links naar rechts zijn de weerstanden aangesloten op A3, A2, A1 en A0.
Voor de bovenrste connector van boven naar beneden A3, A2, A1 en A0.
De onderste connetor is 4x GND / Nul
De Arduino Nano staat in twee universele PCB connectoren en kan dus eenvoudig gewisseld worden. Handig, want bij het testen met een externe 5 Volt voeding legde er een namelijk het loodje ;-(
Meestaal gebruik ik voor dit soort schakelingen een universeel PCB met koperbanen en dus niet met eilandjes.
Zoals hiernaast te zien, is dat redelijk eenvoudig te maken en worden, waar dat nodig is, de koperbanen met een boortje onderbroken.
Omdat ik momenteel geen 5,1 Volt zenerdioden heb, ontbreken die nog maar zijn wel eenvoudig achteraf toe te voegen.
Momenteel zijn er dus 4 analoge ingangen beschikbaar. Misschien is het handig dat in de software gekozen kan worden welke ingang(en) voor de meting gebruikt moeten worden.
Nu nog in een fatsoenlijke behuizing, met de benodige connectoren, plaatsen.
De pinnen van de connector voor de aansluitdraden zijn iets te dik. Bij het plaatsen daarvan bleek dat daardoor de printbaan losgeraakt was, Een klein brugje soldeertin is voor nu wel even voldoende.
Hmmm nog even een soldeerbout tegen aan houden...
Behuizing
Het PCB moet nog wel in een behuizing geplaatst worden. Achteraf blijkt dat de behuizing, die ik besteld heb, wel wat aan de ruime kant is. Het biedt i.i.g. wel ruimte voor eventueel gewenste uitbreidingen.
Nu nog op een eenvoudige manier de gaten voor de aansluitingen er in maken. Wanneer je dat 'uit de hand boort', (aftekenen, centeren en boren) komen de gaten eigenlijk nooit mooi op dezelfde 'hoogte'.
Voor het hiernaast staande model, dat ik in 2019 gemaakt heb, gebruikte ik de KM3 freesmachine. Dat geeft op zich een goed resultaat, maar het is dus alleen wel weer even geleden dat ik dat gedaan heb. Het maken van de juiste CNC bestanden met behulp van verschillende programma's zal wel weer behoorlijk wat tijd kosten.
Het blijkt trouwens dat de behuizing van ABS is, wat ook goed met de lasersnijder te bewerken is. Dat zou een aantal zaken wel vereenvoudigen.
Wanneer de school weer open is (herfstvakantie) zal ik eens 'kijken' of dat goed gaat. Wel de afzuiging goed aanzetten want bij het printen van ABS moet je ook rekening houden met een sterke geur/giftige dampen.
In eerste instantie komen er alleen gaten voor de aansluitingen van vier analoge ingangen, het PCB en een gat voor de USB aansluiting.
Misschien dat het graveren van de teksten ook goed (zichtbaar) gaat, dat scheelt stickers plakken.
Voor de aansluiting van de van de Arduino op de computer zou ik deze kunnen gebruiken.
Eventueel kan het printplaatje ook dicht bij de achterkant geplaatst worden, waarbij de aansluiting dan via een gat in de behuizing direct op de Arduino gemaakt kan worden.
Hieronder staat een gerenderd plaatje van wat ik momenteel voor ogen heb.
Op ieder potje past een dekseltje, maar dat moet ik nog wel even tekenen.
In het dekseltje zou ik een eenvoudige digitale Voltmeter (vier stuks met verschillende kleuren) kunnen plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan wat ik al eens gekocht heb.
Dat zou, volgens het taalgebruik van onze doelgroep, de zaak wel opleuken of pimpen.
Aan de achterkant een gat voor de USB kabel en in de bodem vier gaten voor de boutjes en afstandsbusjes voor het bevestigen van de printplaat.
Black Box (De behuizing voor de Arduino en aansluitingen)
Het laser snijden gaat op zich goed, maar het rookt en vlamt wel (on)behoorlijk.
De gegraveerde tekst op de voorkant (A1-A4) is slecht leesbaar. Omdat het door het graveren verdiept is, heb ik er maar wat plamuur in gesmeerd, maar daar moet ik nog wel iets op verzinnen.
Eigenlijk bedenk ik nu dat A1 eigenlijk op A0 van de Arduino aangesloten is. Op zich maakt het niet veel uit, dus laat het zo maar zitten. Anders moeten we uitleggen dat een computer met 0 begint in plaats van 1.
Bovenop heb ik (om het een beetje aan te kleden) een eenvoudig digitaal Volt metertje geplaatst. Dat heb ik thuis met een Stanley mes 'uitgesneden' (het was kerstvakantie, dus de school was gesloten) wat tot een barst in het deksel leidde. ;-(
Het geeft de spanning weer welke op pin 5V van de Arduino staat. Het is tevens de referentie spanning voor de meting, 4,75 Volt is eigenlijk een beetje fout dus.
De binnenkant is eenvoudig van opzet. Er is voldoende ruimte voor eventuele aanpassingen, maar ik denk dat we bij alles wat we toevoegen al gauw het doel voorbij schieten.
Wel denk ik dat dit een basis zou kunnen zijn voor andere projecten, waarbij de leerlingen kennis kunnen maken met block programmeren.
1 november 2023
Naar aanleiding van het laatste overleg denk ik dat het misschien wel goed is om 4 drukknoppen toe te voegen. Hiermee zou dan, zonder dat er verder iets op de ingangen aangesloten is, eenvoudig getest kunnen worden of het met de software werkt.
Draaiknoppen zou ook kunnen, dat maakt het iets levendiger, maar het is niet echt nodig.
Arduino software
In de Arduino moet de onderstaande code geplaatst worden. Omdat er geen bijzondere libraries gebruikt worden, kunt u deze gewoon knippen en daarna plakken in de Arduino IDE. (Ook beschikbaar voor macOS)
De onderstaande code is nog niet geoptimaliseerd voor dit project. Het is de code welke bij meerdere projecten van mij gebruikt wordt.
//Code voor analoge Voltmeters op een Windows computer.
//https://www.edutechsoft.nl/Schoolupdate%20Academie/
unsigned int Teken;
int TotSlash;
int AnaInNow;
int stap=-1;
int binair;
int decimaal;
//Een array maken met oude waarde van de analoge ingang
int AnaInOud[5];
int Tolerance=2;
void setup()
{
//// hier staat de code voor instellingen, deze wordt eenmalig uitgevoerd:
for (int x=1; x<6; x++)
{
AnaInOud[x] = -1;
}
for (int x=2; x<10; x++)
{
pinMode(x, OUTPUT);
}
//digitalWrite(3,HIGH);
//digitalWrite(8,HIGH);
Serial.begin(115200);
}
void loop()
{
//Hier staat de uit te voeren code, deze wordt herhaald uitgevoerd:
//autoupdate();
leesdata();
switch(Teken)
{
case 1:
//i.v.m. snelheid, interne decimale naar binaire omzetting
leesdata();
stap= 0;
while(stap<8){
//Test voor true of false
if (Teken & round(pow(2,stap))){
//True set led
digitalWrite(stap+2, HIGH);
}
else
{
//False reset led
digitalWrite(stap+2, LOW);
}
stap++;
}
break;
case 3:
//Serial.print (Teken);
//Serial.print (" Analoog lezen ");
leesdata();
//Serial.println (Teken);
if (Teken>0 && Teken <6);
{
//Gevraagde analoge ingang vergelijken met oude waarde +/- 2
//AnaInNow = analogRead(Teken);
//if (AnaInNow>(AnaInOud[Teken]+2) || AnaInNow<(AnaInOud[Teken]-2))
Serial.print("A");
Serial.print(Teken);
Serial.println(analogRead(Teken));
delay(5);
//AnaInOud[Teken]=AnaInNow;
}
break;
case 5:
// was autoupdate inputwaarde is update als deze veranderd
for(int x = 0; x < 5; x++){
AnaInNow = analogRead(x);
if (AnaInNow>(AnaInOud[x]+Tolerance) || AnaInNow<(AnaInOud[x]-Tolerance)){
Serial.print("A");
Serial.print(x);
Serial.println(analogRead(x));
delay(5);
AnaInOud[x]=AnaInNow;
}
}
break;
case 6:
//Haal de 'nieuwe' tolerantie waarde op
leesdata();
Tolerance=(Teken);
break;
case 7:
// was autoupdate inputwaarde is update als deze veranderd
decimaal = 0;
for(int x = 0; x < 5; x++){
AnaInNow = analogRead(x);
if (AnaInNow>512){
decimaal = decimaal + round(pow(2,x));
}
}
Serial.print("DI");
Serial.print(decimaal);
delay(5);
break;
case 90:
//Check correct .ino
Serial.println ("ETS");
break;
case 99:
//Version info
Serial.println ("Test Arduino versie 1.05");
break;
}
}
long leesdata()
{
Teken = 0;
while (TotSlash != '/')
{
TotSlash = Serial.read();
if (TotSlash >0 && TotSlash != '/')
{
Teken = Teken * 10 + TotSlash - '0';
}
}
TotSlash = 0;
return Teken;
}
Fritzing
Met het programma Fritzing kunnen 'eenvoudig' elektronische schakelingen gemaakt worden. Van een gemaakte schakeling kan een PCB getekend en geproduceerd worden.
Voordat we overgaan tot productie daarvan, wordt eerst op een universeel PCB de schakeling opgebouwd en getest. Er zullen binnenkort een aantal daarvan beschikbaar worden gesteld om te testen en te bepalen wat we er eventueel nog meer mee kunnen doen.
Onder download is de onderstaande schakeling beschikbaar gesteld. Voor het inlezen en bewerken daarvan moet natuurlijk wel Fritzing geïnstalleerd zijn.
Let op. Wanneer de wijzer niet uitslaat verwissel dan de aansluitingen (+ en -) of pas de wieken zo aan dat de molen de andere kant op draait.
Arduino software 2 oktober 2023
Voor gebruik in de Arduino IDE moet dit bestand in een map met dezelfde naam
Schoolupdate Academie (dus zonder .ino) opgeslogen worden. Schoolupdate Academie.ino
Om een beeld te kunnen vormen van wat de bedoeling is/kan zijn, heb ik het onderstaande filmpje gemaakt waarin e.e.a. verduidelijkt wordt.
De wijzer staat tijdens de meting niet stil. Er zou met een condensatortje op de uitgang iets afgevlakt kunnen worden..
Wanneer drie krukken gebruikt worden om de windmolen op te stellen... -
staat deze op de gewenste hoogte tegenover de blower
- waait deze niet zomaar om
De snoertjes van de windmolen naar de interface mogen best wel iets langer zijn. Een paar lange meetsnoeren bestellen en aansluitbussen op de windmolen monteren.
De interface kan ook met een lange USB kabel of USB verlengkabel op de computer aangesloten worden. Dat is niet op het filmpje te zien.
Snap4Arduino
De interface kan ook uitgelezen worden met het programma Snap4Arduino. Hieronder staat een klein voorbeeldje betreffende het lezen van de ingangen A0 en A1 en het berekenen van de spanning.
Het is mij bekend dat deze manier van programmeren veel gebruikt wordt. Zelf heb ik daar nagenoeg geen ervaring mee. Het kostte mij bijvoorbeeld best wel even tijd voordat ik het bovenstaande geprogrammeerd had.
Het is zelfs mogelijk om, afhankelijk van de spanning, een wijzer te laten draaien, waarbij ook een andere achtergrond voor de meter gekozen kan worden.
Nou ja, je kunt er ook .svg (vector afbeeldingen) bestanden in plaatsen. Het was alleen wel even uitzoeken hoe je het draaipunt van de wijzer moet vastleggen.
In het hieronder staande programma wordt ingang A0 van de aangesloten Arduino ingelezen en omgerekend naar de hoek van de wijzer. De waarde geeft de afgeronde spanning weer.
Dit zou dus ook op Apple, Chromebook enz. moeten kunnen werken. Een I-pad kan ook, maar die heeft dan bluetooth nodig voor de verbinding met de Arduino. Opvallend is wel dat in Snap4Arduino (schermafdruk I-pad) de letters wel zichtbaar zijn. In de browser (Safari) is dat wel anders. (schermafdruk I-pad)
Ik vind het wel opmerkelijk dat het een heel gedoe is om, zonder I-cloud, bestanden van je I-pad naar je PC te kopiëren.
Zouden wij er een opdracht van kunnen maken welke de leerlingen, ondermeer als voorbereiding op de les bij ons op school, zelf kunnen programmeren in Snap4Arduino? De software hoeft niet geïnstalleerd te worden en kan direct via een website uitgevoerd worden.
Wanneer een Arduino verbonden is kan de wijzer de spanning van ingang A0 weergeven.
Wanneer er geen Arduino verbonden is, kan de wijzer met de pijltoetsen links- en rechtsom verdraaid worden.
Bij het gebruik van de online versie kan de Arduino niet gebruikt worden. Zo even uit mijn hoofd moeten daarvoor wat bestanden gekopieerd worden. Dat heeft te maken met rechten om vanuit een browser een USB poort te mogen openen. In de portabele versie werkt het wel.
Hoe dat met de pijltoetsen op een I-pad werkt moet ik nog wel ff uitzoeken. Ook de link kan niet direct in Snap4Arduino geladen worden. U moet het .xml bestand eerst downloaden en dan importeren.
Aansluitingen van de molen
Voor het aansluiten van de molen ben ik bezig met het maken van een aansluitblok.
Deze bestaat uit twee delen welke met vier boutjes om de poot van de molen gemonteerd kunnen worden. Beide delen kunnen met een 3D printer gemaakt worden.
De gaten aan de zijkanten zijn voor de aansluitbussen. Met lange aansluitsnoeren kan de molen eenvoudig op de interface aangesloten worden
Thuis printen lukt nu even niet, misschien is het te koud in de man-cave. Morgen maar even op school proberen.
Er zijn twee opties.
Aansluitingen aan de zijkant van de poot
Aansluitingen links en rechts van de poot
Maar eens zien hoe het in de praktijk uitvalt.
Op deze manier hoeven er geen gaten in de kolom geboord te worden. Met alleen een plaatje met 2 gaten voor de aansluitbussen en 2 gaatjes (vertikaal) om met parkers aan de kolom te bevestigen zou je wel een eenvoudiger aansluiting kunnen bewerkstelligen.
Doelgroep
Het doel van dit project is dat leerlingen zelf (onderdelen van) een windmolen maken en testen. De doelgroep is groep 8 basisschool leerlingen. (Soms gecombineerd met groep 7)
Dat is dus, voor wat het lesmateriaal betreft, de basis! Een aantal afbeeldingen op deze site moet mij daar aan blijven herinneren, vandaar!
De ontwikkeling van het bijbehorende lesmateriaal en wat daar wel of niet in staat, is 'an sich' niet aan mij om te bepalen. Wel heb ik zo nu en dan ideeën welke misschien een aanvulling zouden kunnen zijn. Er valt daarbij te denken aan verdieping, maar ook het aantrekkelijker maken door het uitbreiden van de uit te voeren opdrachten, metingen of berekeningen.
Hieronder staan zomaar wat gedachten.
Zouden leerlingen het leuk vinden om met een toerenteller ook zelf het aantal omwentelingen van de molen te meten? Een witte sticker op een van de bladen zou al genoeg kunnen zijn om de meting eenvoudig uit te kunnen voeren. Bij onbalans kunnen drie stickers gebruikt worden, waarbij dan de uitkomst door drie gedeeld wordt.
tip: Gebruik geen toerenteller met een laser!
Wanneer het toerental en de lengte van de wieken bekend zijn, kan de snelheid van het buitenste deel van de wiek berekend worden.
Havo en VWO leerlingen zouden misschien met wat hulp via de formule (iets met PI e.d.) de snelheid kunnen berekenen.
Voor VMBO leerlingen zou ik bijvoorbeeld een online rekenmachine kunnen maken, waarbij alleen het toerental en de lengte van de wieken ingevoerd hoeven te worden.
Wanneer we realistische waarden gebruiken krijgen de leerlingen een beeld van het geheel.
Updates
29 september 2024
Inhoudsopgave aangepast.
4 februari 2024
Software update. De software liep vast wanneer er een Arduino met verkeerd .ino bestand aangesloten was.
19 januari 2024
Omdat het installeren van het programma misschien tot 'gedoe' leidt, overweeg ik de software dusdanig aan te passen dat installatie niet meer nodig is.
7 januari 2024
Nieuwe achtergrond voor de Voltmeters. Door op de meter(s) te klikken kan tussen de oude en nieuwe weergave gekozen worden. Bekijk voorbeeld Waar zou eigenlijk de wind vandaan moeten komen om deze Voltmeterstanden te verkrijgen?
In principe kan elke afbeelding als achtergrond gekozen worden. Deze staan in de map /Pictures en u kunt deze bijvoorbeeld met Corel Draw aanpassen. Hopelijk geen minions toch?
De printjes zijn geleverd maar helaas had ik per ongeluk een oude versie geupload. De bevestigingsgaten waren daarin nog niet aangebracht en er zat sluiting in een van de printsporen. De bevestigingsgaten heb ik handmatig geboord en het probleem van de sluiting verholpen. De printjes kunnen gelukkig gewoon gebruikt worden.
Het aangepaste Fritzing bestand staat onder download op de site.
Er kunnen (team) kleuren in gesteld worden door op de button Kleur team A/B te klikken en dan een kleur uit het palet te kiezen. Ik denk dat dit verduidelijkt welke meter bij welk team hoort. Eventueel zou ook de schoolnaam, nickname o.i.d. gebruikt of toegevoegd kunnen worden.
Zou het toevoegen van een HALL OF FAME nog leuk/zinvol zijn?
11 oktober 2023
Filmpje toegevoegd met opmerkingen betreffende soort spanning en het aansluiten van de windmolen op de interface
8 oktober 2023
Fritzing bestand en afbeeldingen van breadboard, schema en PCB toegevoegd.
Het Fritzing bestand is ook te downloaden.