De Verkeerslichten en de Plc. |

|
Omschrijving van de software. |
|
|
home
pagina |
 |
oplossingen
voor problemen |
 |
schermafdrukken
|
 |
|
Inleiding.
Omdat de Plc tijdens de lessen technische informatica
voor veel problemen zorgde heb ik een programma
geschreven om deze zoveel mogelijk te voorkomen. De
problemen zijn:
- |
veel leerlingen hebben moeite met de
bediening van de Plc, dit mede omdat sommige
toetsen vier functies hebben; |
- |
de werkplek leeft niet echt en vraagt veel
voorstellingsvermogen, de lichtopbrengst van de
lichten is bijvoorbeeld minimaal; |
- |
zelfstandig leren is moeilijk wanneer de
lesstof ook nog eens moeilijk te begrijpen is; |
- |
programma's die in het geheugen van de Plc
horen te staan verdwijnen soms spontaan; |
- |
het komt regelmatig voor dat er een code in
de Plc staat; |
- |
leerlingen moeten Plc programma's overtypen
waar ze niets van begrijpen. |
Omschrijving van de software.
De software zorgt er voor dat de genoemde problemen
zoveel mogelijk worden voorkomen. In de software is in
zeven lessen de volledige theorie van de werkplek
opgenomen. Elke les wordt afgesloten met 10
meerkeuzevragen waarvan de resultaten op disk worden
geplaatst.
In de leraarmodule kunt u de behaalde resultaten
eenvoudig terugvinden. De software zorgt ook voor de
aansturing van de Plc.
In de zeven verschillende lessen worden de volgende
onderwerpen besproken:
- de monitor, het toetsenbord en de uitgangen van de
Plc;
- de aansluitingen van de verkeerslichten op de uitgangen
van de Plc;
- de werking van het reed (spreek uit riet) contact;
- de plaats en de werking van de ingangen;
- de aansluitingen van de reed contacten op de ingangen;
- schakeldiagrammen;
- directe opdrachten op de Plc. De leerling werkt met de Plc onder begeleiding
van de computer.
In elke les is voor de leerling extra hulp beschikbaar
en zijn opdrachten voor de leerling opgenomen. De
leerling kan alleen verder wanneer de opdrachten correct
uitgevoerd worden.
Oorspronkelijk werd bij de
verkeerslichten geen computer gebruikt. Er moet dus een
computer bij de werkplek geplaatst worden. Tevens moet de
software aangeschaft worden. 45,-- (incl.) Omdat
de computer de Plc bestuurt heeft u een kabel nodig van
de computer naar de Plc. Op de meeste scholen is 1 kabel
aanwezig voor het gebruik met bijvoorbeeld F2com of EASYCOM. Deze kabel zou bij Festo of bij Brink techniek Heerde
besteld moeten kunnen worden.
(+/- 80,--)
Mochten bovenstaande leveranciers niet in
staat zijn de producten te leveren, dan kunt u het ook
nog bij WIA Industriele
Automatisering proberen. Deze firma heeft aan alle
scholen de Tibblto outillage geleverd.
Het boek dat de leerlingen voor alle
werkplekken gebruiken wordt uitgegeven door ThiemeMeulenhoff.
(ISBN 90 238 3422 4)
Het is een leer/werkboek waarin de
leerling allerlei opdrachten uit moet voeren.
U kunt een leer/werkboek
(195 kB) ook downloaden voor eigen gebruik.
- XT 8 Mhz of hoger;
- videokaart alleen VGA of hoger;
- DOS versie 5.0 of hoger;
- microsoft compatible muis;
- een vrije com-poort om de Plc op aan te sluiten.
- minimaal 580 kB vrij DOS geheugen.
Een harde schijf is niet verplicht, de
software kan eventueel van diskette (op)gestart worden.
- de leerlingen vragen veel minder
aandacht tijdens de les;
- door het direct beschikbaar zijn van de resultaten van
de toetsen neemt de motivatie toe;
- u kunt met het leerlingvolgsysteem direct de resultaten
van de leerlingen bekijken;
- de opgenomen opdrachten zorgen er voor dat leerlingen
niet 'maar wat aan klikken';
- geschikt voor A- en B- niveau.
- u moet de software; een computer en een kabel
aanschaffen;
- u moet aan het begin van het jaar de namen van de
leerlingen intypen;
(Uitwisselbaar met de booreenheid!)
- u moet leren omgaan met de nieuwe methode;
- u moet een andere methode aanschaffen.
De software is hier te downloaden.
Gebruik onder Windows DosBox. Zelfs met een USB to Serieel kabeltje werkt het gewoon nog.

|