De Booreenheid en de
Plc. |

|
Omschrijving van de software. |
|
|
home
pagina |
 |
oplossingen
voor problemen |
 |
schermafdrukken |
 |
|
Hoewel de Plc best moeilijk is om mee te werken was
deze niet de enige oorzaak van problemen met de
booreenheid. hieronder volgt een opsomming van de
voorkomende problemen.
- |
de uitwerp cilinder kan beschadigd raken
wanneer deze uitgeschoven is en de doorvoer
cilinder uitgeschoven wordt; |
- |
er wordt te weinig aandacht besteed aan de
werking van enkelwerkende en dubbelwerkende
cilinder; |
- |
de werking van een 3/2 of 5/2 ventiel is voor
leerlingen zeer onduidelijk; |
- |
zelfstandig leren is moeilijk wanneer niet
duidelijk is wat je moet leren; |
- |
programma's in het geheugen van de Plc
verdwijnen soms spontaan; |
- |
het komt regelmatig voor dat er een code in
de Plc staat; |
- |
ook hier moesten weer programma's overgetypt
worden. Zeker voor a-nivo is dit ver buiten de
belevingswereld; |
De software probeert de genoemde problemen zoveel
mogelijk te voorkomen. Omdat de Plc door de computer
aangestuurd wordt zijn de problemen met de
uitwerpcilinder opgelost. De werking van de enkelwerkende
en dubbelwerkende cilinders wordt op het scherm d.m.v.
animatie uitgelegd. Tevens wordt ook op het scherm
getoond waar de cilinders gemonteerd zijn.
De werking van het 3/2 en het 5/2 ventiel kan door de
leerling uitgebreid bestudeerd worden. De luchtstromen
worden op het scherm getekend en de leerling kan zelf de
luchtstroom en de spanning bedienen.
Omdat de leerlingen helemaal niet meer met het
toetsenbord van de Plc hoeven te werken, heeft u ook gen
last meer van een eventuele code.
Daarnaast zijn in het programma 80 meerkeuzevragen
opgenomen waardoor de leerling kan zien of hij het goed
doet. Met het ingebouwde volgsysteem kunt u als docent de
resultaten bekijken.
In de lessen worden de volgende onderwerpen
ondersteund en behandeld.
- de invloed van automatiseren en de geschiedenis
daarvan;
- de werking van een enkelwerkende cilinder;
- de plaats van de enkelwerkende cilinder op de
booreenheid en het aansturen daarvan;
- de werking van een dubbelwerkende cilinder;
- de plaats van de doorvoer cilinder op de booreenheid en
het aansturen daarvan;
- de plaats van de boor cilinder op de booreenheid en het
aansturen daarvan;
- de werking van een 3/2 ventiel;
- de werking van een 5/2 ventiel.
- sensoren op de booreenheid.
Het is een werkplek die door de bewegingen; het gesis
en de eenvoudige bediening erg leeft bij de leerlingen.
Oorspronkelijk werd bij de booreenheid
geen computer gebruikt. Er moet dus een computer bij de
werkplek geplaatst worden. Tevens moet de software
aangeschaft worden. ( 45,--) Omdat de computer de
Plc bestuurt heeft u een kabel nodig van de computer naar
de Plc. Op de meeste scholen is 1 kabel aanwezig voor het
gebruik met bijvoorbeeld F2com of EASYCOM.
Deze kabel zou bij Festo
of bij Brink
techniek Heerde besteld moeten kunnen worden.
(+/- 80,--)
Mochten bovenstaande leveranciers niet in
staat zijn de producten te leveren, dan kunt u het ook
nog bij WIA Industriele
Automatisering proberen. Deze firma heeft aan alle
scholen de Tibblto outillage geleverd.
Het boek dat de leerlingen voor alle
werkplekken gebruiken wordt uitgegeven door ThiemeMeulenhoff.
(ISBN 90 238 3422 4)
Het is een leer/werkboek waarin de
leerling allerlei opdrachten uit moet voeren.
U kunt een leer/werkboek
(542 kB) ook downloaden voor eigen gebruik.
- XT 8 Mhz of hoger;
- videokaart alleen VGA of hoger;
- DOS versie 5.0 of hoger;
- microsoft compatible muis;
- een vrije com-poort om de Plc op aan te sluiten.
- minimaal 580 kB vrij DOS geheugen.
Een harde schijf is niet verplicht, de
software kan eventueel van diskette (op)gestart worden.
- |
de leerlingen vragen veel minder aandacht
tijdens de les; |
- |
de werking van de verschillende onderdelen
van de booreenheid is voor de leerlingen veel
duidelijker; |
- |
leerlingen hoeven geen opdrachten op de Plc
meer uit te voeren; |
- |
door het direct beschikbaar zijn van de
resultaten van de toetsen neemt de motivatie toe; |
- |
u kunt met het leerlingvolgsysteem direct de
resultaten van de leerlingen bekijken; |
- |
de opgenomen opdrachten zorgen er voor dat
leerlingen niet 'maar wat aan klikken'; |
- |
geschikt voor A- en B- niveau. |
- u moet de software; een computer en een kabel
aanschaffen;
- u moet aan het begin van het jaar de namen van de
leerlingen intypen;
(Uitwisselbaar met de verkeerslichten!)
- u moet leren omgaan met de nieuwe methode;
- u moet een andere methode aanschaffen.
De software is hier te downloaden.
Gebruik onder Windows DosBox. Zelfs met een USB to Serieel kabeltje werkt het gewoon nog.

|